| Головна » Файли » Мої файли |
| [ Викачати з сервера (580.0 Kb) ] | 10.01.2017, 22:02 | ||||||||||||||||
Тема. Смислові зв’язки між частинами складносурядного речення. Розділові знаки між ними. Лексична тема: «Я і ми (людина, народ, людство)». Мета: навчальна – ознайомити зі смисловими зв’язками, які бувають між частинами складносурядних речень, закріпити вивчене про складносурядне речення: його будову та засоби зв’язку, навчити знаходити складносурядні речення в тексті, пояснити правила вживання розділових знаків між частинами складносурядного речення; розвивальна – розвивати увагу, логічне мислення, усне і писемне мовлення, формувати пунктуаційну грамотність; виховна – виховувати естетичний смак, любов до рідної природи. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу. Методи і прийоми: методи: усний виклад учителем матеріалу,спостереження над мовою учнів, метод вправ (за О.Біляєвим ); прийоми: пояснення, поширення речень (творчий диктант),конструювання речень, пояснювальний диктант, робота з картками. Міжпредметні зв’язки: українська література. Внутрішньопредметні зв’язки: Лексикологія і фразеологія. Засвоєння фразеологізмів, крилатих висловів, що мають будову складносурядних речень Обладнання уроку: унаочнення: таблиця «Смислові зв’язки у складносурядному реченні», роздавальний матеріал (картки з індивідуальними завданнями для учнів), картинка «Осінній пейзаж»; засоби навчання: підручник, посібник (Коцюбинська Н.М., Українська мова: Фонетика. Лексика. Будова слова. Словотвір. Морфологія. Синтаксис. / Коцюбинська Н.М. ,Коцюбинська А.І. – Х . : Країна мрій, 2002. – 72 с.), словник (Словничок труднощів української мови [ авт.-уклад. О.В. Підгайна]. – Х.: Країна мрій, 2007. – 160 с.) Використана література:
План уроку
Хід уроку
3.Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів. Учитель. Ми продовжуємо вивчати складносурядні речення, і тема сьогоднішнього уроку «Смислові зв’язки між частинами складносурядного речення. Розділові знаки між ними» покликана поголибити знання із синтаксису української мови і розвинути уміння цілісно і зв’язно будувати своє висловлювання, використовуючи ССР. 4.Виклад нового матеріалу. Пояснення вчителя: Відповідно до того, який тип сполучників уживається, у складносурядному реченні виділяються такі види смислових зв’язків: (робота з таблицею «Смислові зв’язки у складносурядному реченні»)
Для того, щоб засвоїти смислові зв’язки у ССР, потрібно обов’язково знати правила вживання розділових знаків у таких реченнях. У цьому нам допоможе дуже легкий алгоритм ( вчитель зображує на дошці, учні записують у зошити)
̶ якщо є спільне для обох частин речення слово КОМА = + всі інші випадки ТИРЕ = + якщо сполучник і,та виражають різке протиставлення або швидку зміну подій КРАПКА З КОМОЮ = + якщо частини, об’єднані сполучником а, але, проте, все ж, однак, дуже поширені, далекі за змістом Наприклад: Вдалині хиталися дерева і синів задуманий прибій. Чи сонце за хмару зайшло, чи вітер із поля повіяв. Дмухнув вітер над ставом – і сліду не стало.
5.Систематизація і закріплення вивченого Творчий диктант Завдання: поширити прості речення, утворюючи ССР, визначити тип смислових відношень у реченнях
Вправа-конструктор Завдання: за поданими схемами скласти речення, визначити смислові зв’язки в них (схеми зображуються вчителем на дошці).
1.За морем тепліше, але дома миліше(протиставлення). 2.Хтось шарпнув двері, і вони відчинилися навстіж, однак ніхто до господи не зайшов (послідовність, протиставлення). 3.Чи сонце за хмару зайшло, чи вітер із поля повіяв (одночасність). Пояснювальний диктант Завдання: записати речення, довести, що вони складносурядні. Підкреслити члени речення, вказати слова, що за змістом стосуються обох частин. Пояснити вживання і невживання коми між частинами складносурядних речень.
Індивідуальні завдання для учнів (робота з роздавальним матеріалом)
Картка 1 Переписати речення, розставляючи пропущені розділові знаки ( подаю без вилучення). В останньому реченні підкреслити члени речення.
Довкола у природі все дрімало і рання мла стелилась по землі (О.Маковей). Вже останнії айстри опадали багряно, а тебе все чекають і вечір, і ранок. Одцвітає черемха і бузок одцвітає (М.Лазарко). Нехай жовтіє лист і срібло криє скроні (В.Сосюра). Вже підсніжник розцвів і сон-трава зацвітає (Є.Гуцало). Шепче щось берізка в дуба на плечі, і вітер вербам коси ніжно розплітає, і спадають роси – зоряні дощі (С.Жадан).
Картка 2
Переписати речення, розставляючи пропущені розділові знаки ( подаю без вилучення). В останньому реченні підкреслити члени речення.
Всі чекають, чекають свят, а життя багате на будні (М.Волощук). Я тулитиму слово до слова, і проллється сердечна розмова (І.Кучмай). Летять літа, як щире слово, а в клопотах згоряють дні (Л.Павлів). Мати вносить сорочину, а мережка ж – як вогонь! (Б.Олійник). Там моїх братів лилася кров і сльози матерів квітчали сон синовнім домовинам (М.Рильський).
5. Підсумок уроку. Оцінювання. Інструктаж до виконання домашнього завдання
Учитель. Сьогодні ми з вами дуже добре попрацювали. Ви ознайомилися із смисловими відношеннями, які бувають між частинами складносурядних речень, і розділовими знаками між ними. А для того, щоб закріпити свої знання, ви маєте виконати домашнє завдання. Домашнє завдання:
Запишіть, знявши риску і розкривши дужки. Безсніжка, піщана, навіть, волонтер, біженці, громадські організації, найдешевші сектори, фанрух, мікрорайон, спеціальна символіка, атрибутика, фангрупа, з-за, агресія, декламація, пасажири-зайці, Ізраїль.
Оцінювання досягнень учнів | |||||||||||||||||
| Переглядів: 605 | Завантажень: 4 | | |||||||||||||||||
| Всього коментарів: 0 | |